משרד האוצר כאחרון סוחרי הקרקעות החקלאיות

"יש לי הערכה רבה לשר האוצר משה כחלון, ואני באמת מאמין בכנות מאמציו לרסן את מחירי הדיור.

אך הגיע הזמן להודות באמת: תכנית מחיר למשתכן היא כישלון, והביקורת הקשה של בנק ישראל על התוכנית, שפורסמה זה מכבר, כלל לא מפתיעה". אומר שי ניסים, מנכ"ל ובעלי יזמית הנדל"ן לי מרשל.

הנתונים לפיהם למעלה משליש ממכרזי מחיר למשתכן נכשלו ושכרבע מהזוכים ויתרו על זכייתם, מוכיחים את מה שאני אומר כבר זמן רב: משרד האוצר, בתוכנית זו, מתנהל כמו אחרון סוחרי הקרקעות החקלאיות, ומוכר אופציות לדירה, על הנייר בלבד, למשך זמן של 4-5 שנים ויותר.

 

לזוגות הצעירים אין את הזמן הזה. עלות דמי השכירות שישלמו בתקופה זו עד להשלמת דירתם תעלה בדיוק ואף יותר מההנחה שנותנת להם המדינה במסגרת התוכנית.

 

גם העובדה שרוב תוכניות מחיר למשתכן הן לא בדיוק באזור המועדף על אותו זוג צעיר, שחלם על דירה ליד ההורים בגוש דן או בשרון, גורמות לו לחשוב שנית האם לממש את הזכייה.

 

והפרסומים על הסטנדרט הנמוך בו בוחרים הקבלנים על מנת שלא להפסיד על בנייה במסגרת התוכנית נותנת חותמת סופית להחלטה של הזוג לוותר ולרכוש דירה במחירי השוק.

 

 

מחיר התוכנית הגבוה - למעלה משני מיליארד שקלים בשנה - שיכלו להיות מושקעים במערכת הבריאות הכושלת, בחינוך, בתחבורה, או בתוכנית דיור אחרת, רק מחדד את הבעייתיות שלה.

 

להערכתי, גם המדדים על ירידה של כ- 2 אחוזים במחירי הדיור מאז ספטמבר, אינם מלמדים בהכרח על שינוי המגמה. העצירה בשוק הדיור היא מלאכותית וזמנית בלבד, ולהערכתי רק תעלה לאורך זמן את מחירי הדיור.

 

כמה זמן יכול זוג צעיר ללא דירה לשבת על הגדר? כמה זמן ייקח עד שיזמים שאינם משתתפים בתוכנית מחיר למשתכן יחליטו להקטין משמעותית את התחלות הבנייה בשל מחסור בקרקעות? כל הנתונים מלמדים על הקטנת היצע צפויה, לעומת הגדלת הביקוש – מתכון בטוח לעליית מחירים.

 

כחלון, שהבטיח להוריד את מחירי הדיור איבד את הכיוון ונראה כמי שיעשה הכל על, בכל מחיר, על מנת שהבטחתו תתממש ביום הבחירות. מה שיקרה לפני ואחרי פחות מעניין אותו. עכשיו זה רק עניין של מזל – האם העצירה בשוק הדיור תימשך עד הבחירות, או שהעלייה שאני צופה תקדים אותן. חבל שגם עניין זה, שקריטי כל כך לרוב תושבי המדינה, גם הוא קם ונופל על פוליטיקה קטנה של הבטחות, שלא תמיד ניתן לממש.

 

טוב היה אילו כחלון היה מוותר על התוכנית כבר עכשיו, כשכל הסימנים מלמדים על כישלונה, ונוקט בצעדים אחרים שירסנו את מחירי הדיור, אך לא יהרסו את השוק כולו בדרך.

 

שחרור קרקעות מדינה ליזמים גם לפרויקטים חדשים שאינם במסגרת מחיר למשתכן כבר עכשיו, למשל, יביאו להגדלת ההיצע והתחלות הבנייה, ויכולים למנוע את מה שאני ובנק ישראל מעריכים: שעליית המחירים היא כבר בפתח.

 

ועוד מילה לסיום. גם ירידת המחירים הנוכחית אינה קשורה בהכרח לתוכנית מחיר למשתכן, אך בהחלט ניתן לייחס אותה לכחלון. היציאה מהשוק של המשקיעים, המהווים כ-30 אחוזים ממנו, השפיעה יותר מכל על הקיפאון.

 

המס שהבטיח כחלון על ריבוי נכסים עשה את שלו, והעובדה שבסופו של דבר הוא לא ייצא לפועל היא רווח כפול מבחינתו של שר האוצר. לא ארחיב על הנזקים שהיתה גורמת תוכנית זו לשוק השכירות, שמחיריו היו מרקיעים שחקים עם מימושה, וטוב שהיא נגנזה – לא משנה מאילו טעמים.

השפעתה על המשקיעים בהחלט תרמה את חלקה לריסון המחירים, גם אם הוא זמני.

 

הכותב הוא שי ניסים - מנכ"ל ובעלי יזמית הנדל"ן לי מרשל, המקימה מרכזים מסחריים ומשרדים בכל רחבי הארץ